بسیاری از ما آرزو داریم تا رئیس خود باشیم. دوست داریم در کنار درآمد بیشتر، ساعات کاریمان را کنترل کنیم و آزاد باشیم که همه این ها با کارآفرین بودن همراه است !
اما پشت صحنه موضوع پیچیده تر است و کارآفرین شدن بیشتر مربوط به برنامه ریزی، استراتژی و اقدامات عملی است. اگر همیشه میخواستید وارد بازی کار آزاد شوید، اما مطمئن نبودید که چگونه ؟ ما در هینت این مقاله را به عنوان یک سکوی پرش به سوی کارآفرینی برای شما تدوین کردهایم.
کارآفرینی چیست؟ و کارآفرین کیست ؟
کارآفرین شخصی است که یک کسب و کار جدید را راه اندازی و مدیریت می کند و در این فرآیند ریسک مالی یا شخصی را به عهده می گیرد. کارآفرینان میتوانند صاحبان کسبوکارهای کوچک، تولیدکنندگان محتوا، بنیانگذاران استارتآپ، یا هر کسی که جاهطلبی ایجاد یک کسبوکار برای خود را دارد باشد.
اهمیت کارآفرینی
چرا کارآفرینی اینقدر مهم است؟ بیایید به چند دلیل اصلی نگاه کنیم:
کارآفرینان شغل ایجاد می کنند:
بدون کارآفرینان، شغل وجود نداشت. کارآفرینان ریسک استخدام خود را می پذیرند. جاه طلبی آنها برای رشد کسب و کار خود در نهایت منجر به ایجاد مشاغل جدید می شود. با ادامه رشد تجارت آنها، مشاغل بیشتری ایجاد می شود.
کارآفرینان نوآوری می کنند:
برخی از بزرگترین فناوری ها در جامعه امروزی از کسب و کارها آمده اند. پیشرفت های تکنولوژی ناشی از نیاز به حل مشکلات، ایجاد کارایی یا بهبود جهان است. در دورههایی که پیشرفت فناوری بیشتر است، معمولاً یک کارآفرین وجود دارد که از آن تشکر کنیم !
کارآفرینان تغییر ایجاد می کنند:
کارآفرینان رویای بزرگی دارند بسیاری از آنها قصد دارند با محصولات، ایده ها یا کسب و کار خود، جهان را بهتر کنند. بنابراین به طور طبیعی، برخی از ایده های آنها تغییری در سراسر جهان ایجاد خواهد کرد. آنها ممکن است یک محصول جدید ایجاد کنند که یک مشکل سوزان را حل کند یا چالش کاوش در چیزی را که قبلاً هرگز کاوش نشده است، بپذیرند.
کارآفرینان به جامعه کمک میکنند:
در حالی که برخی تصور میکنند ثروتمندان شرور و حریص هستند، اغلب کارآفرینان بیشتر از یک فرد معمولی کار خیر انجام میدهند. کارآفرینان برخی از بزرگترین اهداکنندگان به موسسات خیریه و غیرانتفاعی به دلایل مختلف هستند. برخی به دنبال سرمایه گذاری پول خود در ایجاد راه حل هایی برای کمک به جوامع فقیرتر هستند تا به چیزهایی که ما بدیهی می دانیم دسترسی داشته باشند، مانند آب آشامیدنی تمیز و مراقبت های بهداشتی خوب.
کارآفرینان به درآمد ملی می افزایند:
کارآفرینی ثروت جدیدی در اقتصاد ایجاد می کند. ایده های جدید و محصولات یا خدمات بهبود یافته از سوی کارآفرینان امکان رشد بازارهای جدید و ثروت جدید را فراهم می کند.
آیا باید کارآفرین شوید؟
وارد شدن به تجارت برای خودتان می تواند سرگرم کننده و هیجان انگیز باشد. همچنین می تواند دلهره آور و دشوار باشد. ابتدا از خود بپرسید که آیا مایل به راه اندازی یک کسب و کار برای بلند مدت هستید یا خیر؟ اگرچه ممکن است چشم انداز یک کارآفرین در ابتدا هیجان انگیز باشد، رشد یک کسب و کار زمان می برد. آیا آماده اید تا چند سال آینده به این امر متعهد شوید؟
کسب و کارهای جدید نرخ شکست بالایی دارند. کارآفرینان مشتاق باید امنیت یک چک دستمزد ثابت و کار روزانه را کنار بگذارند و بالا و پایینها را بپذیرند. ممکن است مدتی طول بکشد تا کسب و کار شما سودآور باشد.
تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از کارآفرینان استقلال و انعطاف پذیری را به عنوان دلایل اصلی شروع کسب و کار خود ذکر می کنند.
کارآفرینان گزارش می دهند که علیرغم دشواری پیش بینی آینده، درآمد خوبی دارند. درآمد یک کارآفرین به عوامل زیادی از جمله مکان، صنعت، مقیاس پذیری و موارد دیگر بستگی دارد.
آنچه مهم است این است که حقوق خود را به عنوان یک کارآفرین کنترل کنید. شما می توانید هر چقدر که می خواهید درآمد داشته باشید. شما می توانید سریع یا آهسته رشد کنید یا تصمیم بگیرید که اصلا رشد نکنید.
کارآفرینی دارای مزایایی است که برای بسیاری از افراد بیشتر از معایب آن است. صاحبان کسبوکارها که از هینت خدمات میگیرند به ما میگویند که لذت هایی از راهاندازی کسبوکار خودشان وجود دارد که به سختی میتوانند در جای دیگری به آنها دست پیدا کنند ! به ویژه، مستقل بودن و کنترل زمان خود.
چگونه یک کارآفرین شویم :
- یک ایده تجاری سودآور پیدا کنید
- محصول خود را توسعه دهید
- محصول خود را اعتبارسنجی کنید
- نقشه راه کسب و کار خود را بنویسید
- بودجه مورد نیاز خود را تامین کنید
- کسب و کار خود را راه اندازی کنید
- کسب و کارتان را مدیریت کنید
- دوره رایگان راه اندازی کسب و کار
ما شما را از طریق هفت مرحله ضروری که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین باید بردارید، راهنمایی میکنیم و مواردی مانند آنچه را که میفروشید و چگونی خلق ثروت را به شما میگوییم.
1.یک ایده تجاری سودآور پیدا کنید
دسته بندی محصولی که انتخاب می کنید هسته اصلی کسب و کار شما است و یکی از مهم ترین تصمیماتی است که می گیرید.
اگرچه ممکن است محصول “عالی” وجود نداشته باشد، اما قطعاً راههایی برای به حداقل رساندن ریسک با انتخاب محصول و جایگاهی وجود دارد.از معیارهای زیر به عنوان دستورالعملی استفاده کنید که میتواند به شما در درک بهتر مزایا و معایب کمک کند.
آیا محصول شما صرفا علاقه شماست یا مشکلی را حل می کند؟
فروش محصولاتی که مشکلی را حل می کنند همیشه یک مزیت است. یک مزیت اضافی این است که وقتی محصولاتی را می فروشید که یکی از این الزامات را برآورده می کنند، هزینه های بازاریابی شما کمتر می شود زیرا مشتریان جدید به طور فعال به دنبال راه حلی هستند، نه اینکه مجبور باشید برای یافتن آنها محصول خود را به شدت بازاریابی کنید.
چشم انداز رقابتی چگونه به نظر می رسد؟
چشم انداز رقابتی برای محصول و جایگاه انتخابی شما چگونه به نظر می رسد؟ آیا برای اولین بار وارد بازار می شوید؟ آیا در حال حاضر چند رقیب وجود دارد یا بازار از افرادی که همان محصول را می فروشند یا همان جایگاه را هدف قرار می دهند اشباع شده است؟
وقتی برای اولین بار وارد بازار می شوید، باید تحقیقات بازار زیادی انجام دهید تا مشخص کنید که در واقع آیا بازار به محصول شما علاقه مند است؟ اگر چند رقیب در حال حاضر در این فضا وجود داشته باشد و به نظر می رسد که آنها نسبتاً خوب عمل می کنند که این می تواند نشانه خوبی از اعتبار بازار باشد.
با این حال، احتمالاً باید تعیین کنید که چگونه می توانید برند و محصولات خود را از دریای رقبا متمایز کنید تا جایگاه خود را به دست آورید.
در این لینک میتوانید ایده هایی برای راه اندازی کسب و کار پیدا کنید.
2.محصول خود را توسعه دهید
هنگامی که تصمیم گرفتید چه چیزی بفروشید، چندین گزینه برای توسعه محصول وجود دارد. شما می توانید محصولات خود را با دست بسازید یا می توانید یک شریک تولیدی پیدا کنید که ایده محصول شما را مطابق با مشخصات شما توسعه دهد.
همچنین گزینه ای برای خرید محصول خود به صورت عمده وجود دارد، به این معنی که اقلام از قبل توسعه یافته را از یک بازار عمده فروشی خریداری خواهید کرد.
اگر ترجیح می دهید موجودی نداشته باشید، می توانید از استراتژی دراپ شیپینگ استفاده کنید. دراپ شیپینگ زمانی است که مشتری یک کالا را از شما خریداری می کند و شما نیز به نوبه خود آن کالا را از شخص ثالث خریداری می کنید. سپس شخص ثالث کالا را مستقیماً برای مشتری ارسال می کند، بنابراین شما هرگز مجبور به ذخیره، حمل و یا ارسال هیچ محصولی نخواهید بود.
اگر طرح های خود را برای تی شرت ها، چاپ های هنری، لیوان ها و غیره ایجاد می کنید، گزینه مشابهی ارائه چاپ بر اساس تقاضا است. چاپ بر اساس تقاضا جایی است که شما با یک تامین کننده شریک می شوید تا طرح های خود را بر روی اقلام دارای برچسب سفید چاپ کنید که فقط زمانی ایجاد می شوند که مشتری آنها را خریداری کند. به این ترتیب شما فقط به همان اندازه موجودی می فروشید که تقاضا برای آن وجود دارد و هرگز مجبور نیستید خودتان محصولات را ذخیره یا ارسال کنید.
بصورت کلی سعی کنید محصول خود را مدام مورد بررسی قرار داده و در جهت بهتر کردن آن و یا اضافه کردن خدمات منحصربفرد ارزش محصولتان را بالاتر ببرید.
3.محصول خود را اعتبارسنجی کنید
قدم بعدی این است که دیگران ایده محصول شما را تایید کنند. این فرآیندی است که در آن متوجه میشوید آیا محصولاتی را میفروشید که مشتریان واقعاً میخواهند یا خیر. اعتبارسنجی واقعی محصول زمانی اتفاق می افتد که اولین فروش خود را انجام دهید. بنابراین، قبل از سرمایه گذاری بیش از حد پول یا زمان در خط محصول جدید خود، انجام چند آزمایش کم هزینه مفید است.
میتوانید صفحهای بزودی بسازید تا هیجان خرید را افزایش دهید. یا فرم پیشسفارشها تنظیم کنید تا ببینید آیا افراد علاقهای دارند یا خیر.
هنگامی که چند فروش انجام دادید، بهتر می توانید تقاضا را برای آنچه می فروشید تأیید کنید.
اعتبارسنجی واقعی محصول زمانی اتفاق می افتد که اولین فروش خود را انجام دهید.
4.نقشه راه کسب و کار خود را بنویسید
با برخی اعتبارسنجی محصول که بسیار مورد نیاز است، زمان نوشتن یک نقشه راه فرا رسیده است. نقشه راه کسب و کار سندی است که اساساً همه چیز را در مورد تجارت شما مشخص می کند. بخش های اصلی این سند عبارتند از: مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چگونه برای این مشتریان بازاریابی کنید، مدل کسبوکارتان، هزینهای که برای هر محصول دریافت میکنید، خطوط محصولی که با آن شروع میکنید و استراتژی بازاریابی شما.
اگرچه ممکن است شروع با چیزهای سرگرم کننده مانند راه اندازی حساب های رسانه های اجتماعی یا ایجاد لوگوی خود هیجان انگیز به نظر برسد، اما یک نقشه راه کسب و کار تضمین می کند که در مسیر خود باقی خواهید ماند و یک استراتژی خوب برای آینده دارید. از دوره تهیه نقشه راه کسب و کار ما برای راهنمایی شما در این فرآیند استفاده کنید.
5.بودجه مورد نیاز خود را تامین کنید
کسب و کارها هزینه دارند، به خصوص اگر قصد فروش محصول خود را دارید. در حالی که می توانید سود اولیه را دوباره در کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید، بسیاری از کسب و کارها به نوعی به جریان نقدی نیاز دارند. در اینجا چند گزینه محبوب وجود دارد:
تامین مالی شخصی در صورت داشتن امکانات، می توانید برای کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید. فقط مطمئن شوید که می توانید هزینه را برای مدتی متحمل شوید. در حالی که برخی از کسب و کارها به سرعت سودآور می شوند، بسته به نوع کسب و کار، ممکن است چند سال طول بکشد تا شاهد بازگشت سرمایه باشیم.
یک وام تجاری بگیرید. گزینه دیگر گرفتن وام کسب و کار کوچک است .
گرفتن وام برای راه اندازی کسب و کار
از سرمایه گذاران خطرپذیر پول بگیرید. سرمایه گذاری به شکل یک سرمایه گذار فرشته یا صندوق سرمایه گذاری است. این سرمایهگذاران معتبر برای استارتآپها و شرکتهای اولیه تأمین مالی میکنند. آنها در ازای سرمایه گذاری خود، مالکیت سهام یا بدهی قابل تبدیل را دریافت می کنند، که وامی است که می تواند در آینده به حقوق صاحبان سهام تبدیل شود.
جذب سرمایه در هینت
6.کسب و کار خود را راه اندازی کنید
بیش از حد فکر نکنید: شما از طریق اقدام و سخت کوشی به یک کارآفرین تبدیل خواهید شد. یک چک لیست راه اندازی برای روز افتتاح تنظیم کنید. همچنین میخواهید مطمئن شوید که فعالیتهای بازاریابی روز راهاندازی، مانند تبلیغات شروع هستند. و شما باید یک برنامه برای پشتیبانی مشتری یا حداقل یک راه آسان برای مشتریان داشته باشید تا در صورت نیاز به کمک با شما تماس بگیرند.
پس از آن، تمام وقت و انرژی خود را صرف اولین فروش خود کنید. بعداً می توانید تلاش های کسب خود را گسترش دهید.
7.کسب و کارتان را مدیریت کنید
شما با مدیریت یک کسب و کار بیشتر از هر کلاس تجاری در مورد تجارت خواهید آموخت. اما، صاحبان مشاغل موفق همیشه دانشجوی کارآفرینی می شوند.
همانطور که ماتیلد کولین، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Front، نوشت:
رهبران باتجربه استارتآپها سخاوتمندانه داستانهای خود را به امید پیشبرد صنعت به اشتراک میگذارند. مشاورههای سایر بنیانگذاران، سرمایهگذاران و رهبران فناوری تا کنون برای من ارزشمند بوده است. داستانها و آموختههای آنها به من کمک کرد تا از موانعی که در آنها با آن برخورد میکردند بگذرم و من را از طریق موانع خودم در این راه راهنمایی کردند.»
هرچه زمان بیشتری را به یادگیری اختصاص دهید، به خصوص از کسانی که مسیرهای پیش از شما را پیموده اند، بیشتر می توانید از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنید و در جایی که دیگران این کار را نکرده اند، نوآوری کنید. ممکن است انتخاب کنید که با یک مربی کسب و کار کار کنید، کتاب بخوانید، در دورههای آموزشی شرکت کنید، به پادکستهای تجاری گوش دهید یا حتی در خبرنامهها شوید. هر روشی را انتخاب کنید که برای شما بهتر است، اما فقط مطمئن شوید که هرگز یادگیری را متوقف نکنید.
آیا می خواهید روی مهارت های خود کار کنید ؟ ما در کنار شما هستیم و دوره ها و خدماتی را برای تبدیل شدن شما به یک کارآفرین موفق تهیه کرده ایم تا به این مسیر را با خیال راحت طی کنید.